Prinsjesdag Totaaloverzicht 2025
Nederlands Compliance Instituut heeft alle maatregelen voor je samengevat in het Prinsjesdag Totaaloverzicht én doorvertaald naar de praktijk.

In de Troonrede 2024 benadrukte de Koning dat beleid begrijpelijk, uitlegbaar en uitvoerbaar moet zijn, zodat burgers “vanuit vertrouwen vorm kunnen geven aan hun eigen toekomst”. In de beleidsstukken voor Prinsjesdag 2025 klinkt dezelfde toon: meer ruimte, minder regeldruk en nadruk op herstel van vertrouwen in overheid en instituties. Dat is geen luxe, maar noodzaak. Uit het SCP-rapport Burgerperspectieven 2025, Bericht 1 blijkt namelijk dat het vertrouwen in regering en Tweede Kamer begin 2025 laag bleef; slechts een nipte meerderheid gaf een voldoende en zorgen over competentie en daadkracht voeren de boventoon. Juist daarom staat vertrouwen nadrukkelijk in de politieke agenda rond Prinsjesdag.
Zie hiervoor:
Die nadruk op vertrouwen sluit nauw aan bij het Twistermodel® van het Nederlands Compliance Instituut, waarin vertrouwen de basis vormt van groei in compliance en integriteit. Zoals ook de overheid beseft dat regels zonder uitvoerbaarheid en draagvlak het vertrouwen juist ondermijnen, geldt voor organisaties dat louter voldoen aan wet- en regelgeving onvoldoende is. Door ook risico’s te beheersen én waarden expliciet te maken, kan vertrouwen duurzaam worden verankerd. Voor compliance officers is dit een duidelijke parallel: de maatschappelijke beweging rond vertrouwen die we zien, geldt evenzeer binnen de eigen organisatie.
Zie hiervoor: Twistermodel – Nederlands Compliance Instituut
In de periode na Prinsjesdag 2025 wordt duidelijk of het kabinet de belofte van minder regeldruk en meer ruimte daadwerkelijk waarmaakt. Binnen de eigen organisatie is dit herkenbaar: ook daar ervaren medewerkers dat vertrouwen niet ontstaat door regels te stapelen, maar door werkbare processen, transparantie en duidelijke waarden. Compliance officers spelen hierin een sleutelrol. Zij helpen organisaties om politieke, juridische en maatschappelijke verwachtingen te vertalen naar interne structuren die zowel naleving waarborgen als vertrouwen opbouwen bij klanten, medewerkers en toezichthouders. Vertrouwen is niet alleen een politiek thema rond Prinsjesdag, maar ook de sleutel tot duurzaam succes binnen de eigen organisatie. En de compliance officer kan hierin het verschil maken.
Zie hiervoor: Troonrede 2025 | Toespraak | Rijksoverheid.nl
Vóór Prinsjesdag, op 5 september 2025, presenteerde het kabinet nieuwe voorstellen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. De AVG werd daarbij nadrukkelijk aangewezen als speerpunt. Voor veel ondernemers voelt deze privacywet namelijk als een bron van onzekerheid en kosten. De open normen – denk aan passende beveiliging of gerechtvaardigd belang – zijn juridisch bewust vaag geformuleerd, maar worden door organisaties als onduidelijk ervaren. Het gevolg: overcompliance of dure externe adviseurs. De gemiddelde jaarlijkse kosten voor naleving lopen in de praktijk voor het mkb op tot duizenden euro’s, naast eenmalige implementatiekosten. In gesprekken met ondernemers klinkt vaak het sentiment: “Je weet nooit zeker of je het goed doet en dat maakt de AVG vooral spannend en belastend.”
Zie hiervoor: Flitspeiling mkb-ondernemers: Regeldruk en AVG | Rapport | Rijksoverheid.nl
De Werkgroep Regeldrukreductie AVG adviseert om dit te doorbreken met praktische instrumenten. Twee opties springen eruit.
- Betere voorlichting en hulpmiddelen, zoals beslisbomen, quickscans en eenvoudige templates voor een privacyverklaring, datalekregister of DPIA. Dit sluit aan bij de wens van ondernemers voor duidelijke, direct toepasbare handvatten.
- Een “witte lijst” voor lage risico’s, waarin de AP aangeeft bij welke verwerkingen géén DPIA nodig is. Dat geeft ondernemers zekerheid en voorkomt onnodig werk. Deze voorstellen maken duidelijk dat regeldruk niet alleen via wetgeving kan worden verminderd, maar vooral door slimmer te communiceren en risico’s beter te differentiëren.
Zie hiervoor: Minder regeldruk voor ondernemers bij de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) | Rapport | Rijksoverheid.nl
De interne AFM Gedragscode (2025) laat zien dat integriteit een kernvoorwaarde is voor goed bestuur en vertrouwen, zowel binnen de toezichthouder zelf als in de sector waarop zij toezicht houdt. Kernwaarden als betrouwbaarheid, zorgvuldigheid en eigen verantwoordelijkheid worden expliciet gekoppeld aan het melden van misstanden en ongewenste omgangsvormen. Hoewel deze code intern is, is de boodschap breder: cultuur is onderdeel van governance. Ook DNB onderstreept dit in haar Visie op Toezicht 2025 – 2028, waar “governance & gedrag” structureel als toezichtprioriteit is benoemd. De gezamenlijke lijn van beide toezichthouders is duidelijk: goed bestuur is meer dan structuren en processen, het gaat ook over de manier waarop mensen in organisaties met elkaar omgaan.
Die beweging is al langer tastbaar in de Handreiking Cultuurverandering op de Werkvloer van de regeringscommissaris Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag. Deze publicatie biedt drie praktische pijlers:
- een open omgangscultuur;
- een organisatiestructuur die machtsongelijkheid doorbreekt; en
- een ondersteunend systeem met meldingsprotocollen en deskundige begeleiding.
De boodschap: wacht niet tot een incident zich voordoet, maar investeer op voorhand in een veilige werkvloer. Voor compliance officers is dit herkenbaar: integriteit gaat pas leven als cultuur en regels elkaar versterken.
Zie hiervoor: Handreiking cultuurverandering op de werkvloer | RCGOG